Jóga és egészség

Jóga és egészség

Mára rendkívül elterjedtek lettek a különböző jógaiskolák és rengeteg jógagyakorló heti , esetleg napi rendszerességgel hódol ennek a sportnak, életformának.

A jóga 5000 éves múlttal rendelkezik, és nem csak a fizikai testre hat, nem csak mozgás és erősítés. Segít a testi-lelki harmónia elérésében, fejleszti a tudatosságot, ami az élet különböző területein segítségünkre lehetnek. Ha visszapillantunk az emberiség történetére, azt fogjuk látni, hogy a főbb változások, áttörések és fejlődés, az egészséghez és a jó közérzethez kapcsolódtak, de ez nagyrészt az emberi test fizikai vagy anyagi aspektusára vonatkozott, nem pedig az ember teljes egészére.

A jóga eredeti célja az önmegvalósítás– a test-elme-lélek teljes egysége az eredeti forrásunkkal, a legfelsőbbel. A jóga a „yudzs” szanszkrit szóból ered, ami egyesülést jelent. Ahhoz, hogy valaki elérje az önmegvalósítás állapotát elengedhetetlen, hogy az elméje nyugodt, kiegyensúlyozott legyen, és a teste fizikailag egészséges.

A jóga öt, egymástól megkülönböztethető test kompozíciójaként tekint egy emberre, ezek a fizikai test, az energia test, az elme test, az értelem test, és a mennyei boldogság/üdvösség test.

Ezeket a különböző testeket hívják kósáknak

A fizikai test az annamaja kósa, az energia test a pránájáma kósa, a gondolati vagy elme test a manómaja kósa, az értelem test a vigjánamaja kósa, és a transzcendens vagy üdvösség test az ánandamaja kósa. Ez az emberi test öt összetevője, amelyeket figyelembe kell vennünk, amikor az egészségről beszélünk. Ma leginkább arra használják a jógát, hogy a rohanó világban az elméjük kicsit nyugodtabb legyen, és javítsanak egészségügyi állapotukon.

A test és elme egységet képeznek, és minden, ami az elmében gondot okoz, az a fizikai testben is egyensúlytalanságot eredményez. Azt sokat lehet már hallani, hogy a testi betegségek mögött lelki okok is vannak. Amikor valakit túl sok minden terhel fejben (stressz, túl sok vágy, túl sok feladat, emberi konfliktusok, megoldatlan élethelyzetek), akkor az a testre is hatással van.

A testben is feszültség keletkezik, legyengül az immunrendszer, méreganyagok halmozódnak fel a szervezetben, és könnyen betegségek alakulhatnak ki. Amikor a tudat magasabb minőségű lesz, segít az egészséges, hosszú, minőségi élet elérésében.

A tudomány jelenlegi állása szerint nem használjuk ki testünk teljes mozgástartományát a mindennapi életvitelünk során. Különféle mozgásirányok léteznek, amelyek segítenek abban, hogy a test sikeresen megőrizze egészségét.

Az egyik ilyen mozdulat a stretching, nyújtás, megnyúlás, húzás. A második, amikor csavarjuk a testet. A harmadik mozgásfajta az oldalirányú nyújtás. A test negyedik mozgásfajtája az előrehajlás. Az ötödik a hátrahajlás és a hatodik a fordított testhelyzet.

A jógázás nincsen korhoz, nemhez, egészségügyi állapothoz kötve, és különleges felszerelés nem szükséges hozzá. A jóga segít a fizikai betegségeket megszüntetni, és az elmét lecsendesíteni.

Test és lélek harmóniája

A jóga az önmagunkkal és a természettel való összhangot helyezi előtérbe. Az összhang létrejöttekor, egy kiegyensúlyozott állapot tapasztalható, könnyedség és felszabadultság, boldogság érzet hatja át a szervezetet. A jógagyakorlatok, a táplálkozási ajánlások, meditáció, relaxáció, a napi rutin kialakítása mind elősegítik ennek a harmonikus állapotnak a létrejöttét.

A hétköznapi mozgásaink elzáródásokat, blokkokat okoznak, amelyek fizikai, izom vagy idegi jellegűek, és amelyek az energiaszinten is megjelennek. Ahol elzáródások, blokkok vannak, ott megjelenik a szenvedés: fájdalom, az izmok bekeményedése, az ízületek merevsége.

A rendszeres gyakorlatvégzés hajlékonyabbá, rugalmasabbá tesz, formálja a testet. Ezáltal a hétköznapok mozgásai, illetve terheléseinek elviselése is könnyebben mennek.

Energizál, frissességet hoz a testbe

A jógagyakorlatok beindítják a testben a prána (energia) áramlását ezáltal energizálják az egész testet, nem csak az izmokat frissítik fel, de a belső szervekre is komoly hatással vannak. A jógagyakorlás végén a relaxáció segít, hogy a mozgás során megtermelt energia szétáradjon az egész testben.

Javítja a testtartást, erősíti az izmokat, csontokat

Az ászának kitartása nagyon jó és biztonságos testmozgás, erősítik az izomzatot, javítják az állóképességet és akár még a csontsűrűséget is. A megfelelően kivitelezett jógagyakorlás segíti a helyes testtartás felvételét és megtanulását , ezen kívül a tartásban szerepet játszó izmokat (core)megerősíthetjük vele.

Szimmetrikusan terhel ami segít abban, hogy a hétköznapi féloldalas terhelést ellensúlyozzuk (féloldalt hordott táska, keresztbe tett láb, oldalra helyezett monitor, aszimmetrikusan terhelő sportok ). A jógában törekszik a szimmetrikus terhelésre – előre hajlást hátra hajlás követ, jobb oldalra való munkát a bal oldal.

Harmonizálja a légzést, keringést, hormonrendszert, emésztést

A gyakorlás során energizáljuk a belső szerveket, a hormon- és mirigyrendszert. Az ászanákkal a belső szervekre különböző irányú terhelések hatnak, mint az izmoknak a masszázs után, javul a szervek vérellátása és a funkciók is. A jógagyakorlatokhoz kötött légzéssel elősegítjük a szervezetből a méreganyagok távozását is.

Nyugtatja az elmét és az idegrendszert, oldja a feszültségeket

A légzés, a relaxáció és a meditáció is segítenek a testben és az elmében lévő feszültségeket feloldani. A gyakorlás közben normalizálódik a légzés, keringés és az idegrendszer ezáltal az elme is lecsillapodik.

El kell fogadni az elme e három állapotát: a szattvikust, amely pozitív, alkotó jellegű; a radzsaszikust, amely uralkodó természetű, a dominálásról, a hatalomról szól, és a tamaszikust, a tompaság állapotát. Így a meditációnak egy olyan folyamattá kell alakulnia, amelyben a személyiség három aspektusát harmóniába hozzuk.

Ebben a folyamatban nem feltétlenül tapasztalhatunk mindig rémséges élményeket; nem fogunk feltétlenül angyalokat és fényt látni egész idő alatt. Az emberi természet e három guna kombinációja, amikor harmonizálnak egymással, pszichikusan növekszünk. A gunák harmóniája jeleníti meg pszichikus természetünk fejlődését.

Javítja koncentrációt

A jógagyakorlatok kivitelezésénél szükséges az adott területre fókuszált koncentráció. A gyakorlásnál fontos, hogy ne erőből hanem a tudatosságból dolgozzunk. Az ászanák kivitelezésénél folyamatosan fejlődik a koncentrációs képesség, ami a gyakorláson kívüli időre is hatással van.

Érzelmileg stabilizál ezáltal növeli az önbizalmat

A jógagyakorlás rendszerességet, kitartást követel meg. A kezdő gyakorlások során tapasztalt nehézségek idővel enyhülnek majd elmúlnak, ezáltal a fejlődés által az önbizalom is fejlődik.

Minden állapot, betegség a megfelelő személyre szabott rendszeres jógagyakorlással javítható, változtatható.

A rendszeres gyakorlás megváltoztatja a gondolkodást és segít, hogy egészségesen harmóniában éljünk önmagunkkal és környezetünkkel.

Jógikus nézőpontból az egészség és a jóllét az aktuálisan uralkodó körülmények melletti egyensúly beállítását jelenti, nem a betegség hiányát.

Szólj hozzá

Az e-mail címed nem lesz publikus. A kötelező mezők meg vannak jelölve. *